Dokumenty

SPRZEDAŻ LUB DAROWIZNA NIERUCHOMOŚCI

1. Dokumenty:

• numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości
  • podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów

a) wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności lub działu spadku,
b) gdy nabyta w drodze spadku – prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia,
c) dodatkowo gdy nabyta w drodze spadku, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, polecenia, darowizny, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności - zaświadczenie Naczelnika właściwego urzędu skarbowego o wywiązaniu się podatników z obowiązku podatkowego

• wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku lub decyzja o warunkach zabudowy
  • wypis z rejestru gruntów bądź – w przypadku, gdy działka będzie wydzielana do nowej lub innej księgi wieczystej – wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej
  • gdy nieruchomość będzie dzielona: ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości, wyciąg z wykazu zmian danych ewidencyjnych, wypisz rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej
  • jeżeli nabycie nieruchomości finansowane jest z kredytu również umowa kredytowa zawierana z bankiem
  • zaświadczenie z którego wynika czy nieruchomość objęta jest uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją o której mowa w art. 19 ust. ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach.
  • zaświadczenie z którego wynika czy nieruchomość położona jest na obszarze rewitalizacji lub Specjalnej Strefy Rewitalizacji, o których mowa w ustawie z dnia 09 października 2015 roku o rewitalizacji.

• cena sprzedaży lub wartość rynkowa przedmiotu darowizny,
  • nr konta bankowego, na które ma być przelana cena sprzedaży,
  • termin wydania nieruchomości w posiadanie

SPRZEDAŻ LUB DAROWIZNA LOKALU STANOWIĄCEGO ODRĘBNĄ NIERUCHOMOŚĆ (MAJĄCEGO ZAŁOŻONĄ KSIĘGE WIECZYSTĄ)

1. Dokumenty:

• numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości,
  • podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów:

• dodatkowo na życzenie kupującego: zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany oraz zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych
  • jeżeli nabycie lokalu finansowane jest z kredytu również umowa kredytowa zawierana z bankiem

• cena sprzedaży lub wartość rynkowa przedmiotu darowizny,
  • termin wydania lokalu w posiadanie
  • nr konta bankowego, na które ma być przelana cena sprzedaży.

SPRZEDAŻ LUB DAROWIZNA SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU

1. Dokumenty:

• zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu,
  • podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów:

a) przydział lokalu lub wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności lub działu spadku,
   c) dodatkowo gdy nabyte w drodze spadku, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, polecenia, darowizny, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności

• zaświadczenie Naczelnika właściwego urzędu skarbowego o wywiązaniu się podatników z obowiązku podatkowego
  • numer księgi wieczystej, jeżeli została ona założona,
  • jeżeli nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu finansowane jest z kredytu również umowa kredytowa zawierana z bankiem

• termin wydania lokalu,
  • nr konta bankowego, na które ma być przelana cena sprzedaży.

TESTAMENT

• dowód osobisty osoby sporządzającej testament (testatora),
  • dane osoby powoływanej do spadku (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, data i miejsce urodzenia),
  • gdy testator chce wskazać konkretną nieruchomość – opis tej nieruchomości (numer księgi wieczystej, miejsce położenia nieruchomości, jej powierzchnia).

PEŁNOMOCNICTWO

• dowód osobisty lub paszport mocodawcy (osoby udzielająca pełnomocnictwa),
  • dane osobowe pełnomocnika (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL),
  • zwięzły opis czynności, której dotyczy pełnomocnictwo (np. numer księgi wieczystej)

UMOWA MAJĄTKOWA MAŁŻEŃSKA

• odpis skrócony aktu małżeństwa,
  • dowody osobiste lub paszporty małżonków.

AKT POŚWIADCZENIA DZIEDZICZENIA

• akt zgonu spadkodawcy,
  • testament spadkodawcy, jeżeli został sporządzony (wypis aktu notarialnego testamentu lub testament własnoręczny w oryginale),
  • odpisy skrócone aktów stanu cywilnego spadkobierców: akty urodzenia wszystkich dzieci, akt małżeństwa ,
  • nr PESEL zmarłego,
  • dowody osobiste lub paszporty wszystkich spadkobierców.